Framme i OZii

Publicerat i: Allmänt

Efter 30 timmars flyg med en mellanlandning i Dubai och en överraskande uppgradering till businessclass senare hamnade vi i Melbourne. Som vi längtat. Vi möttes av kyla men förvånansvärt varmare än vad vi väntat oss, kallar dom detta väder vinter? Efter en buss och redig promenad under nattetid somnade vi gott på ett hostel som vi tidigare var bekanta med.

De första dagarna spenderades med att fixa taxfile nummer, konton samt ringa till alla möjliga olika jobb och jobbhostel på landet. Tillslut fick vi tag på ett jobbhostel i griffith, en liten stad fem timmar från Melbourne. Vi hade även blivit rekommenderade att åka hit från våra roommates i Cairns. Dock hade dom bara lediga rum tio dagar senare..

Tio dagar av väntan och även slösa pengar på hyra kunde vi inte stå ut med. Vi tog vår packning och traskade vidare till ett annat hostel där vi kunde jobba för boende. Nu skulle vi alltså jobba fem timmar per dag fyra dagar i veckan med housekeeping. Klockan tio ringde klockan på morgonen och då stod alltifrån att dammsuga hela hostelet, bädda sängar, tömma papperskorgar, tvätta skåp och diska på schemat. Det var inte förrän klockan slog tre som vi var klara. Vi blev kända som dom två svenska tjejerna som sprang runt och städade rummen. Vi bodde i ett rum fullt av italienare som var mycket trevliga och även bjöd oss på middag!

Vi kunde självklart inte låta bli att gå ut på helgerna och utforska nya uteställen i Melbourne. Vi blev inte besvikna, vi hann besöka en del på Chapel street som är en gata full med barer och caféer. Vi lyckades hamna på en klubb som öppnade på torsdag kväll och stängde på måndag morgon (ni kan vara lugna, vi stannade inte så länge). Dock var vi nog där liiiite för länge... Typ till 9 på morgonen, med tanke på att vi började 10 på jobbet var det inte en så bra idé. Vi hann ta en nap som blev lite för lång. Så lång att våra namn blev utropade över hostelet att vi måste börja jobba, ops... Vår supervisor konstaterade sen att vi luktade alkohol ops igen... Haha men no hard feelings vi jobbade på som vanligt bara något tröttare. Andra utgången gjorde vi inte samma misstag, istället för att ta en nap på en timme innan jobbet åkte vi direkt från klubben till jobbet ;) haha det gick faktiskt bättre, men på kvällen var vi bra trötta!

Tio dagar senare hade vi hunnit få massa nya vänner och användbara kontakter (gratis sovrum, score!) vi var inte riktigt redo att lämna Melbourne men farmwork väntade i griffith vare sig vi ville eller inte. En tåg och bussresa senare hamnade vi i griffith, klockan var då 1 på natten fortsättning följer...

Business class..!!Gratis drink dagen till ära..

Cheers!!Extra benutrymme, vi låg som i en bäddad säng..

Fanny 21 år!! Hurra !! Hurra !!
Tillbaka till favvo stället - Hawthorn hotel.